Marketing w małej firmie, który nic nie kosztuje? Wbrew pozorom nie jest to nic nadzwyczajnego. Przedsiębiorstwo, które dopiero się rozwija, musi najpierw podbić rynek lokalny, aby spróbować mierzyć wyżej. W wielu przypadkach marketing w małej firmie można prowadzić na tym szczeblu bezpłatnie, bądź niewielkim kosztem. Sprawdź 7 pomysłów LuckyAds na darmowy marketing w małej firmie. 

Jeśli prowadzisz mniejszy biznes na lokalnym rynku – nie daj sobie wmówić, że potrzebujesz reklamować się wszędzie i prowadzić aktywnie profile na wszystkich portalach społecznościowych. Agencje marketingowe tylko czekają na to, aby wycisnąć kasę z klientów, którzy nie mają pojęcia o kosztach reklamy w Internecie. 

Większość działań możesz wykonać sam – oczywiście nie w każdej branży i nie w każdym przypadku, ale co do zasady, powinieneś dać radę. 

Jedyny koszt, na jaki musisz się przygotować, to Twój cenny czas. 

Będziesz musiał poświęcić go na naukę, planowanie, zapoznanie się z narzędziami oraz realizację działań. Nawet jeśli już teraz stwierdziłeś, że wolisz zostawić to agencji, ponieważ tego czasu nie posiadasz – zaczekaj chwilę. 

Świadomość rzeczy, o których wspomnę poniżej, poszerzy Twoją wiedzę o marketingu, a tym samym wzmocni Twoją pozycję negocjacyjną – powiesz agencji, które działania Cię interesują, a których nie potrzebujesz. Przy których potrzebujesz pomocy, a które możesz zrobić sam. Rzucą Ci inną cenę – zobaczysz.? 

1. Określ swoje cele w odniesieniu do specyfiki swojego biznesu

Marketing małej firmy w Internecie może mieć różne cele – być może chcesz powiadomić wszystkich o istnieniu Twojego przedsiębiorstwa, może chcesz więcej sprzedawać w sklepie internetowym, albo wzmocnić swój wizerunek i zbudować silną markę. 

Musisz zaplanować nadrzędny cel, który będzie przyświecał Twoim działaniom marketingowym – to w odniesieniu do tego celu, będziesz dobierać metody, kanały komunikacji i narzędzia marketingowe. 

Przykłady celów marketingowych: 

  • Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym
  • Budowa nowej marki w Internecie
  • Dotarcie do nowej grupy odbiorców (np. klientów, którzy nie znają Twojego produktu)
  • Zwiększenie ilości klientów w sklepie stacjonarnym
  • Nawiązanie nowych kontaktów biznesowych

Cele te nie wykluczają się wzajemnie – w większości przypadków jest wręcz przeciwnie. Skuteczne dotarcie do nowej grupy odbiorców z pewnością zwiększy również sprzedaż. 

Ważne jednak, aby przy planowaniu strategii marketingowej ustalić priorytet i nigdy o nim nie zapominać. W toku jego realizacji może pojawić się wiele wyzwań i zadań, które mogą Cię skutecznie rozpraszać. Nie możesz zbytnio skupiać się na pomniejszych krokach (o których więcej w punkcie nr. 2) – pamiętaj zawsze o swoim celu. 

Marketing dla małych firm (i nie tylko!) jest skuteczny tylko wtedy, jeśli realizuje wcześniej ustalone założenia.   

2. Dobierz odpowiednie kanały sprzedaży i komunikacji z klientem  

Twój cel oraz specyfika Twojego biznesu (lub Twojej branży) powinna bezpośrednio wpłynąć na wybór kanałów sprzedaży i komunikacji z klientem – a co za tym idzie – całego marketingu w małej firmie. Co to oznacza? 

  • Jeśli prowadzisz sklep internetowy i chcesz zbudować wokół niego społeczność oraz wzmocnić Twoją markę – powinieneś przede wszystkim zainteresować się platformą Facebook – prowadzić fanpage, utworzyć grupę i korzystać z innych darmowych możliwości, jakie daje to medium.
  • Jeśli jesteś właścicielką salonu kosmetycznego, a Twoim celem jest więcej wizyt klientek w miesiącu, powinnaś przede wszystkim zainteresować się Instagramem, gdzie będziesz mogła postować swoje realizacje oraz informować Panie o zniżkach.
  • Jeśli jesteś właścicielem lokalnej hurtowni spożywczej i chcesz znaleźć więcej klientów, powinieneś poświęcić najwięcej czasu platformie Linkedin, ponieważ to tam najczęściej pozyskuje się klientów B2B.

Rozważmy konkretny przykład salonu kosmetycznego. Może to na przykład wyglądać tak: 

Cel priorytetowy – zwiększenie ilości klientów w miesiącu 

  • Utworzenie profilu na Instagramie
    • Opracowanie identyfikacji wizualnej (czasami wystarczy logo)
    • Zaplanowanie rodzajów postów (zdjęcia paznokci, makijażu)
    • Stworzenie planu promocyjnego (np. wizyta za darmo za umieszczenie fotki realizacji z hashtagiem #nazwafirmy
  • Rejestracja w serwisach umawiających typu Booksy
  • Utworzenie wizytówki firmy w Google ze wskazówkami dojazdu do salonu

To tylko przykład, jednak obrazuje, iż pomniejszych „schodków” do realizacji celu może być wiele. Jeśli utkniesz podczas tworzenia wizytówki w Google (coś nie będzie działało itd.) – zawsze musisz pamiętać o celu nadrzędnym. Jeśli nie możesz pominąć kroku, bądź sobie z czymś poradzić – zawsze możesz poprosić kogoś o pomoc – np. firmę LuckyAds, która posiada darmową godzinę konsultacji. 

Aha, i pamiętaj – lepiej być na jednej platformie na 100%, niż na pięciu na 20%! 

3. Planowanie marketingu w małej firmie – konieczność! 

Julian Tuwim mawiał: 

„Plan: coś, co potem wygląda absolutnie inaczej.” 

Nie umniejszając nic temu wielkiemu, łódzkiemu poecie (który dzisiaj pewnie byłby stand-uperem), dodałbym do tej sentencji drugą część: 

„ …ale bez planu nie byłoby nawet tego czegoś.” 

Plany nie zawsze wypalają oraz są często modyfikowane w trakcie wdrażania danego rozwiązania – to jednak podstawa i punkt wyjścia dla Twoich działań, z którego absolutnie nie można rezygnować. 

Zaplanuj, jakie posty chcesz dodawać, z jaką częstotliwością (czy dwa na tydzień wystarczą?), i czego do tego potrzebujesz. Nie musisz tego robić super dokładnie, jeśli nie masz czasu – po prostu to przemyśl. Jeśli jednak jesteś w stanie poświęcić na to kilka godzin, możesz nawet przygotować sobie wszystkie posty na miesiąc do przodu, co jest bardzo dobrą praktyką. 

Zsynchronizuj swoje działania marketingowe z kalendarzem – sprawdź, kiedy są ważne święta i które z nich wymagają posta, zniżki, bądź całej akcji promocyjnej. Zastanów się, w jakim miesiącu masz najmniej klientów i weź to pod uwagę w planowaniu działań. 

Bez planu w Twoich działaniach zapanuje chaos – dość szybko pogubisz się i sfrustrujesz oraz oczywiście zapomnisz o swoim nadrzędnym celu. 

W ogarnięciu marketingu w małej firmie pomogą Ci darmowe narzędzia. 

4. Używaj darmowych narzędzi do prowadzenia marketingu małej firmy w Internecie

W Internecie znajdziesz mnóstwo narzędzi i programów, które ułatwiają prowadzenie marketingu dla małej firmy. Niektóre z nich pomogą Ci tworzyć posty i grafikę, dzięki innym ogarniesz chaos w terminarzu. 

Poniżej przedstawiam Ci listę – najciekawszych darmowych narzędzi do marketingu online: 

  • Canva – proste w użytkowaniu i świetne narzędzie do tworzenia grafik na social media.
  • GIMP – darmowy program graficzny, który wymaga jednak nieco uwagi, niż intuicyjna Canva.
  • Pakiet Google – czyli Dokumenty Google, Arkusze Google, Prezentacje Google i Formularze Google. To darmowy Microsoft Office online dla Twojej firmy.
  • Google Kalendarz – zsynchronizuj swoje działania marketingowe z kalendarzem w Google. Ustaw go jako główny w telefonie i komputerze, a przypomnienia pozwolą Ci zapanować nad chaosem.
  • Trello – narzędzie pozwalające w prosty sposób planować działania i tworzyć listy zadań (można zsynchronizować z kalendarzem Google).
  • Asana – nieco bardziej rozszerzona wersja Trello, czyli jeszcze więcej zarządzania czasem i projektem.
  • PiktoChart – narzędzie do tworzenia infografik.
  • Slack – świetny, darmowy komunikator dla całej Twojej organizacji.

Jeśli posiadasz własną witrynę odkryj takie narzędzia jak: 

5. Stwórz wizytówkę swojej firmy w Google   

To naprawdę bardzo istotna sprawa w marketingu małej firmy – zwłaszcza, jeśli nie posiadasz jeszcze własnej witryny internetowej. 

To właśnie dzięki wizytówce Google masz możliwość pojawić się w wynikach wyszukiwania oraz w mapach Google ze wskazówkami dojazdu – bez własnej strony internetowej. W przypadku firm, które wykonują usługi w swojej siedzibie – absolutnie niezbędna rzecz! 

Założenie profilu nie powinno sprawdzić Ci problemów (a jeśli na jakieś natrafisz, możesz do mnie napisać, bądź zadzwonić). 

Na tej stronie Google w łatwy sposób przeprowadzi przez proces założenia profilu. 

Minie jednak chwila czasu, zanim Twój profil firmowy będzie aktywny – Google najprawdopodobniej w celu weryfikacji Twojej firmy, wyśle Ci list z kodem, który będziesz musiał przepisać w odpowiednie miejsce na swoim profilu.  

6. Wykorzystaj marketing szeptany i regułę wzajemności

Z przykrością dla mojej profesji muszę to przyznać, jednak kwestia ta nie ulega wątpliwościom – najwięcej klientów firmy zyskują z polecenia. 

Zdanie członka rodziny, koleżanki, czy przyjaciela jest dla nas ważniejsze, niż nawet najbardziej kreatywna i wyrafinowana kampania marketingowa. 

Wykorzystaj to w marketingu małej firmy! 

Zbuduj w klientach pewność, że bez problemu mogą Cię polecać. Zadbaj o swoich stałych, zadowolonych klientów: wręczaj im zniżki i gifty. Pozwól im poczuć się wyjątkowo. W odniesieniu do specyfiki Twojego biznesu możesz prowadzić także akcje promocyjne, które polegają na polecaniu Twoich usług. 

A czym jest reguła wzajemności? To zasada, którą upowszechnił i opisał w swojej ponadczasowej publikacji „Wywieranie wpływu na ludzi” wybitny profesor psychologii Robert CialdiniJest to jedna z 6 zasad, które autor sklasyfikował, jako najskuteczniejsze metody wpływania na decyzje ludzkie. 

Reguła wzajemności w skrócie mówi o tym, iż należy odwzajemnić się osobie, która coś dla nas zrobiła. Zasada ta jest silna i powszechna w naszym społeczeństwie – zastanów się, ile razy podświadomie pomyślałeś, jak się komuś odwdzięczysz, gdy ktoś zrobił lub dał Ci coś za darmo.

Wręczaj małe podarunki swoim klientom, zaskakuj ich swoim miłym gestem, a na pewno odwdzięczą Ci się poleceniem lub wspomną znajomym o tym, jak wyjątkowo ich potraktowałeś. 

Jeśli zainteresował Was Cialdini, tutaj przeczytacie więcej o jego 6 regułach wywierania wpływu, które funkcjonują do dziś w społeczeństwie.

7. Bądź pomysłowy i wybij się z tłumu!

Zyskanie rozgłosu poprzez marketing małej firmy nie musi wymagać nakładów finansowych. Bądź nieszablonowy i pomyśl nad jakąś fajną akcją promocyjną, która pasuje do Twojej firmy. Jeśli będzie wyjątkowo ciekawa lub na przykład potrzebna społecznie – powinny zainteresować się nią również lokalne media, a więc zyskasz dodatkowo darmową reklamę. 

Pomyśl o  weekendowych warsztatach, bądź praktykach, które mógłbyś prowadzić z lokalną szkołą lub uczelnią. 

Jeśli prowadzisz pizzerię, wyślij pizze w dzień dziecka do wszystkich okolicznych domów dziecka. Utwórz zbiórkę charytatywną, bądź dzień darmowego posiłku dla bezdomnych. 

Zaplanuj oczywiście wcześniej komunikację w social media o akcji, powiadom lokalne media, zrób zdjęcia. Nie uważam, aby takie działanie było cyniczne. Dlaczego?

Według mnie liczy się efekt i faktyczna pomoc. Dzieci, którym dostarczysz pizzę spędzą super dzień (kto nie lubi pizzy?!) i one przede wszystkim nie uznają tego za „podstępną akcję marketingową” – a to chyba w tej kwestii jest najważniejsze.  

A cóż, jeśli nie masz czasu, ani pomysłów na te wszystkie działania… Wiadomo z kim możesz się skontaktować. ? 

Łukasz Kaczmarczyk

501553788