Przed Państwem słynne grupy Lookalike, dzięki którym reklama na Facebooku jest tak skuteczna. W tekście nie będę skupiać się na tym, czym są te grupy, bądź jak uzyskać ich możliwość utworzenia – jeśli tu jesteś, zakładam, że to potrafisz i chcesz po prostu poznać moje najlepsze grupy lookalike, które w wielu kampaniach zaskoczyły mnie swoją skutecznością. A zatem, po kolei.
1. Lookalike Purchase Value
Jeśli chodzi o ecommerce – to aktualnie najskuteczniejsze grupy Lookalike dla kampanii sprzedażowych.
Aby działały poprawnie, Twój Piksel musi oczywiście zebrać odpowiednią ilość danych – tak jak w przypadku każdej grupy Lookalike. Jeśli chodzi jednak o zdarzenie Purchase w oparciu o wartość Klienta, Twój Piksel musi także zbierać wartość zakupu, a także zebrać wymaganą do utworzenia grupy podobnych odbiorców grupę źródłową.
Aby grupa mogła zostać utworzona – w ciągu 60 dni od próby stworzenia grupy podobnych odbiorców, 100 unikatowych ludzi musi dokonać przez nas pożądanego zdarzenia.
Jeśli warunek ten nie zostanie spełniony, otrzymamy taki komunikat:
Warto wówczas utworzyć grupę opartą o Inne zdarzenie z wartością – być może udało Ci się zebrać wystarczającą liczbę zdarzeń (a raczej unikatowych Klientów) Dodań do Kosza, bądź Zainicjowań Finalizacji Zakupu – spróbuj wówczas z tymi grupami.
Hej, ale przecież mogę utworzyć sobie Grupę Podobnych Odbiorców z ludzi, którzy dokonali zdarzenia Purchase w ciągu 180 dni. Czym to się różni?
Oczywiście, że możesz – to standardowa Grupa Podobnych Odbiorców, z której nadal się korzysta i może przynieść Ci dobre wyniki.
Grupy Podobnych Odbiorców w oparciu o wartość to nowość Facebooka i ulepszona wersja standardowych grup. W skrócie grupa Lookalike zostanie utworzona z osób najbardziej podobnych do Twoich najbardziej wartościowych Klientów – a nie do wszystkich.
Sztuczna Inteligencja skanuje i wartościuje Twoją grupę w segmenty (np. one-time purchasers, high value purchasers etc.). Dodatkowo algorytm automatycznie podbija Twoją stawkę w aukcjach, jeśli trafi na tych określanych jako high value i obniży, jeśli trafi na zwykłego one-time purchasera, który nie ma wielkiej wartości dla Twojej firmy w długim okresie (Life Time Value).
W skrócie – algorytm będzie lepiej zarządzał budżetem i wydawał więcej na osoby najbardziej podobne do Twoich najlepszych Klientów.
Aby utworzyć taką grupę odbiorców, należy w sekcji Odbiorcy po prostu wybrać Utwórz Grupę Podobnych Odbiorców, a następnie należy wybrać jako Źródło Danych nasz Piksel i uzupełnić pozostałe informacje.
2. Lookalike Oparte o Listę Klientów
Tutaj za wiele tłumaczyć nie trzeba – Facebook tworzy grupę ludzi najbardziej podobnych do Twoich Klientów, których prześlesz mu w odpowiednim pliku.
Aby to zrobić, musisz wygenerować np. listę newsletterową (najlepiej listę faktycznych kupujących), która zawierać będzie np. e-maile użytkowników. Facebook powiąże e-maile z użytkownikami Facebooka, którzy logują się za pomocą tych maili – i na ich podstawie wygeneruje grupę lookalike.
Mail, bądź numer telefonu to tylko minimum, które pozwala zidentyfikować Twoich Klientów na Facebooku. Im więcej podasz danych – tym lepiej.
Lista możliwych dostępnych danych, które możesz podać w liście Klientów.
Co ważne – jak zauważyliście na screenie, jedną z danych, które można podać jest również wartość Klienta. Dzięki tej opcji mamy również taką samą dodatkową korzyść jak w przypadku grupy, którą opisywałem poprzednio (Sztuczna Inteligencja skanuje i wartościuje Twoją grupę w segmenty – w skrócie na mniej i bardziej wartościowych Klientów).
Aby utworzyć Listę Klientów w oparciu o value, oprócz podstawowych i ew. dodatkowych danych o Kliencie należy podać również jego wartość dla Twojej firmy.
W zależności od tego, jaki biznes prowadzisz może to być np.: ilość zakupów, łączna wartość zrobionych zakupów, średnia wartość koszyka podczas zakupu etc.
Aby utworzyć Grupę Odbiorców w oparciu o Listę Klientów należy:
- Utwórz Grupę Odbiorców. (niebieski przycisk)
- Utwórz Grupę Niestandardowych Odbiorców.
- Zaznaczamy Lista Klientów.
- Przesyłamy plik CSV z listą naszych Klientów (większość platform e-commerce pozwala wygenerować takie listy).
- Sprawdzamy poprawność danych i ich połączenie z kontami na Faceboku.
Grupa Niestandardowych Odbiorców utworzona – można teraz na jej podstawie utworzyć zwykłą grupę Lookalike, bądź Lookalike w oparciu o wartość (jeśli w naszym zestawieniu danych znajdują się informacje o wartości Klienta.)
3. Lookalike Oparte o reakcję na post/reklamę na FB/IG
Szykujesz kampanię do nowych odbiorców, która ma na celu zapis na newsletter, zwiększenie liczby obserwujących, zapis na wydarzenie, bądź po prostu dostarczenie ruchu na stronę/zbieranie koszyków?
Lookalike na podstawie osób aktywnie reagujących na Twoje reklamy/posty może być strzałem w 10!
Aby tego dokonać musisz utworzyć grupę niestandardowych odbiorców. Źródłem może być strona na FB, bądź konto na IG (najlepiej utworzyć obie).
Wówczas jako zdarzenie wybieramy:
Retencję rekomendowałbym ustawić na nieco dłużej, aby w Waszej grupie źródłowej znalazło się jak najwięcej osób. Średnio – niech to będzie 60-90 dni.
Czemu właśnie ta grupa?
Osoby, które komentują i lajkują wasze REKLAMY i posty to ewidentnie postacie, które warto wziąć pod skrzydło w swoim lejku sprzedażowym.
Nie są to przypadkowe osoby (jak często w przypadku grup LL tworzonych na podstawie Obserwatorów Fanpage), a osoby, które wykazały się inicjatywą i zainteresowały reklamą – np. Waszego produktu.
Jest jeden haczyk – jeśli wcześniej prowadziłeś kampanie, które zebrały mnóstwo negatywnych komentarzy i aktywności – raczej odpuść sobie ten LL. 🙂
Jak najbardziej można testować tę grupę w kampaniach na Zakup – często przynosiła mi wysokie ROAS-y, gdy inne opcje performowały gorzej.
4. Lookalike Oparte o Średnią Wartość Koszyka/Inititate Checkout
Gdy wykorzystałeś już wszystkie swoje pomysły na kampanie sprzedażowe – sprawdź tę opcję!
Mało, kto o tym wie, ale jeśli podczas tworzenia niestandardowej grupy odbiorców na podstawie Twojej witryny, wybierzesz pożądane zdarzenie (np. Add to Cart, bądź Initiate Checkout) możesz również je zawęzić na podstawie zgromadzonej wartości.
To mogą być o wiele bardziej precyzyjny dane dla systemu FB, które będzie dopasowywał ludzi do Twojej źródłowej grupy.
Precyzując wartość zagregowaną możemy wybrać: Sumę, Średnią i Minimum.
W opisywanym przypadku (np. standardowego sklepu internetowego) wybieramy Średnią, jednak opcji kombinacji, dzięki tej możliwości jest mnóstwo.
Po wybraniu średniej, wybieramy parametr value, potem operator większy lub równy, a na koniec wpisujemy pożądaną przez nas wartość.
Przykładowo:
Gotowe. Teraz możemy utworzyć grupę podobnych odbiorców na podstawie tej grupy.
Facebook będzie się starał znaleźć osoby podobne do tych, które Zainicjowały Finalizację Zakupu, gdy ich koszyk miał wartość wyższą lub równą 100.
Warto pamiętać, że należy mieć dużo źródłowych zdarzeń (min. powyżej 1000), aby to dobrze zadziałało.
5. Lookalike Oparty o Czas Spędzony na Stronie
Jakiś czas temu sporą popularnością cieszyły się Grupy Podobnych Odbiorców, które powstawały na podstawie osób odwiedzających naszą witrynę. Sprawa była oczywista – chcemy więcej osób podobnych do tych, które stwierdziły, że wejdą na naszą stronę internetową.
Problem w tym (tak samo jak w przypadku Lookalike tworzonych z osób obserwująych/lajkująych profil na FB), iż w masie gości odwiedzających naszą stronę – są też osoby randomowe, które np. weszły na stronę przez przypadek, chciały tylko coś sprawdzić, bądź są to np. nasi znajomi, którzy chcieli sprawdzić, czy przypadkiem gdzieś tam nam się nie podwinęła noga. 🙂
Nie chcemy, aby Ci ludzie byli w źródle na podstawie, które FB przypisze osoby podobne. Jak ich odseparować?
Pomocna okazuje się niestandardowa grupa odbiorców oparta o czas spędzony na stronie. Wybieramy wówczas osoby, które spędziły na naszej stronie najwięcej czasu, a zatem te, które rzeczywiście były zainteresowane produktami, bądź treścią na naszej stronie.
Określamy tę grupę odbiorców za pomocą percentylu – możemy wybrać 5, 10, lub 20 % percentylu, a zatem w skrócie można to określić tak:
- 5% osób, które spędziły najwięcej czasu na stronie (czyli od 1% do 5%)
- 10% osób, które spędziły najwięcej czasu na stronie (do 10%)
- 15% osób, które spędziły najwięcej czasu na stronie (do 15%)
Grupa ta może być świetną opcją w przypadku promowania jakiegoś contentu – np. artykułu, który ma zachęcić za zakupu produktu. Osoby, które wczytały się w tekst artykułu, a zatem spędziły najwięcej czasu na tej podstronie są najbardziej wartościowe – eliminujemy większość osób, które weszły w artykuł na sekundę.
Aby utworzyć Grupę Niestandardowych Odbiorców na podstawie czasu spędzonego na stronie należy z panelu tworzenia niestandardowych grup wybrać opcję Witryna, a następnie zmienić domyślnie ustawioną opcję “Wszystkie osoby odwiedzające witrynę” na “Osoby odwiedzające wg czasu odwiedzin”:
Następnie wybieramy Percentyl, Retencję, a także dodatkowo możemy ustawić na których konkretnych podstronach interesuje nas ruch.
Potem przechodzimy do tworzenia grupy LL na podstawie utworzonej przez nas Niestandardowej Grupy Odbiorców.
6. Lookalike Oparty o Odwiedziny danej Kategorii/Produktu
Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy, w którym sprzedajesz bardzo dużo asortymentu wszelakiego rodzaju. Produktów jest dużo, a ich kategorie często nie są ze sobą powiązane.
W każdym sklepie istnieje kategoria/kolekcja produktów/produkt, które są bestsellerami i generują najwięcej ruchu i zakupów.
W tym przykładzie właśnie ten ruch chcemy wykorzystać do stworzenia naszej grupy LL.
W przypadku sklepów z wieloma specjalizacjami/kategoriami jest to świetny wybór do przetestowania.
Przykładowo:
Wyobraźmy sobie, że sklep posiada czajniki, które są bestsellerami. Oprócz tego w sklepie dobrze sprzedają się także artykuły z kategorii dekoracji wnętrz.
Jeśli stworzymy LL na podstawie odwiedzin naszego sklepu, algorytm dobierze WSZYSTKIE osoby, które buszowały po naszym sklepie – zarówno te, które kupowały i sprawdzały dekoracje, jak i czajniki.
W większości (w teorii – nigdy to nie jest 1:1) osoby te należą do dwóch różnych grup zainteresowań: Pierwsza grupa to osoby, które interesują się architekturą wnętrz/dekoracjami, natomiast odwiedzający czajniki to grupa wpadająca w zakres sprzęt agd/kuchnia.
Jeśli planujemy kampanię reklamową, która ma zamiar sprzedawać czajniki, warto pokusić się o przetestowanie Lookalike utworzonego na podstawie odwiedzin kategorii czajniki/produktów czajnik – zwłaszcza, gdy jest to bestseller (jest dużo wejść i sprzedaży, a zatem odpowiednia ilość zdarzeń), a także, gdy nasz sklep posiada bardzo różne, nie do końca ze sobą powiązane kategorie produktowe.
W skrócie dotrzemy do osób, które interesowały się czajnikami
Jak to zrobić?
Aby utworzyć Grupę Niestandardowych Odbiorców na podstawie odwiedzających konkretne strony, należy z panelu tworzenia niestandardowych grup wybrać opcję Witryna, a następnie zmienić domyślnie ustawioną opcję “Wszystkie osoby odwiedzające witrynę” na “Osoby, które odwiedziły konkretne strony internetowe”:
Wybieramy Retencję (najlepiej jak najdłuższą, bądź długą, aby zdarzeń na których będzie pracować algorytm było jak najwięcej), a następnie wklejamy całe linki z interesujących nas stron (produkty/kategorie), bądź unikatowe dla nich wyrażenia z linku.
Potem przechodzimy do tworzenia grupy LL na podstawie utworzonej przez nas Niestandardowej Grupy Odbiorców.
7. Lookalike Oparty o minimalną wartość Zakupu
Wyobraźmy sobie, że masz w swoim sklepie droższy asortyment przeznaczony dla nieco bardziej zamożnych klientów. Niemniej jednak, posiadasz również akcesoria oraz wszelkiego rodzaju “pierdoły”, które nie są drogie – i one również znajdują swoich nabywców.
Otrzymałeś nowy, drogi produkt PREMIUM, który właśnie umieściłeś na sklepie i planujesz utworzenie kampanii reklamowych, które mają go za zadanie wypromować i doprowadzić do sprzedaży.
Właśnie w takiej sytuacji może przydać się grupa LL, którą omawiamy – oparta jest ona o klientów Twojego sklepu, którzy kupili produkty minimum o wartości wskazanej przez Ciebie. (W największym skrócie: mogą to być osoby, które zrobiły zakupy/dodały od kosza/zainicjowały finalizację za co najmniej 500 zł).
W ten sposób podajesz algorytmowi bardziej precyzyjne dane do szukania nowych odbiorców LL – odseparowujesz ludzi, którzy nie kupują drogich produktów.
Grupę Niestandardowych Odbiorców w oparciu o minimalną wartość zagregowaną tworzy się niemal tak samo jak Grupę opartą o Średnią Wartość Koszyka (punkt 4.)
Jedyna różnica to zamiast domyślnie wybranej Częstotliwości, wybieramy tym razem opcję Minimum:
Następnie wybieramy parametr value, z kolejnego menu “równa się”, a następnie wpisujemy wartość, które będzie oznaczać minimalną wartość zakupów – osoby, które kupiły za tyle, bądź więcej znajdą się w naszej grupie.
Grupa Niestandardowo utworzona – teraz należy jedynie utworzyć na jej podstawie Grupę Podobnych Odbiorców.
Jakie Procent podobieństwa wybierać?
Odwieczny dylemat większości osób zajmujących się reklamą na Facebooku. Niestety, ale nie ma żadnej reguły, która z całą pewnością odpowiadała by na to pytanie.
Wiele zależy od źródła grupy, danej branży, specyfiki kampanii, budżetu reklamowego, stopnia wyeksploatowania grup, a nawet okresu!
Algorytmy FB są cały czas doskonalone. Bywały lata, kiedy sprawdzały się najlepiej grupy 1-2%, bywały takie, gdy 3-5% było wyborem minimalnym.
Aktualnie (Maj 2023) w reklamach na konwersję w związku z recesją na rynku zaleca się używanie nieco szerszych grup LL – od 5% w górę.
Teoretycznie.
Mogę Ci jednak sprzedaż moją złotą radę na wszystko – TESTUJ.
Sprawdź 3 zestawy reklam: 3%, 6% i 9% – już na podstawie 2-3 dni ich działania będziesz mógł ocenić, który zestaw jest najlepszy.
0 komentarzy